Åsiktsinlägg - Hästar & Ridning

Går så mycket skitsnack om ridporten nu.. Jag har tillochmed blivit "mobbad". Eller kanske inte riktigt direkt mobbad, men fått många elaka kommentarer. 
Så jag tänkte nu skriva ut mina känslor här nu, eftersom att tankarna snurrar runt i huvudet. 
 
Om vi börjar såhär, tänk er för allihopa innan ni säger elaka kommentarer till någon. Har ni inget bättre för er? FOLK BLIR FAKTISKT LEDSNA. Precis som jag blir. Hoppas ni som sagt elaka saker inom ridningen läser detta och tar åt er. För detta är inte okej...
 
Som t.ex. Melina fick elaka kommentarer bara för att hon har köpt en ny ponny. Hon får kommentarer som "Du har ju redan en ponny, och så går du och köper en till. VARFÖR?" Tycker bara detta är hur onödigt som helst. Jag tror Melina klarar av 2 hästar, jag menar varför skulle hon annars köpt en till?! Vilken idiot gör det egentligen? Köper en till häst om man inte har tid?! TÄNK ER FÖR SÄGER JAG BARA TILL ER SOM SITTER DÄR BAKOM DATORSKÄRMARNA OCH SKRIVER ELAKA SAKER. 
 
Till och med mina KOMPISAR säger elaka saker till mig imon ridsporten. Som tillexempel när vi åker bil, cyklar eller något liknande så ropar jag "Åh kolla vilka fina hästar.. :')" Och så lägger dem till en så onödig kommentar "Kommer den hästen bli hamburgare?" Eller "Kolla Tove, en levande hamburgare!! Det är inte varje dag man ser en sådan." Och jag menar, hur onödigt ÄR DET INTE att säga sånt? Tänk, just nu JUST NU är det många hästar här i världen som slaktas, eller ännu värre. PLÅGAS till döds. Usch, jag får tårar i ögonen.. Och så SKÄMTAR ni om detta?!! Blir så himla förbannad...... Skäms på er som skriver och skämtar om detta.
 
Får även höra saker i skolan av klasskompisar som säger "Vad gör du på fritiden, vad har du för hobby?" Jag svarar "Ridning."  Får tillbaka ett "Haha va? Det är ju inte en riktig sport, man bara pussar på hästmular ju." Och då blir jag SÅ FÖRBANNAD. Om ni har sätt hästhoppare eller dressyrryttare på tv, tror ni verkligen att dem bara åker dit? UTAN ATT HAR TRÄNAT?! Tror ni det? Isåfall har ni såååååå mycket fel. T.ex. OS tar bara in dom bästa ryttarna från världen. Inte dom som bara pussar på hästmular hela tiden? Eller jo, det är ju klart att man ska få gosa med hästarna också, även OSryttarna som är världsbäst. Men för att man ska kunna vara OSryttare så krävs det en hel del. Att vara VÄN med sin häst. Världsryttarna har jobbat jättelänge för att bara bli vän med sin häst, för att skapa detdär "bandet" mellan hästen och ryttaren. Hur ska annars hästen kunna lita på ryttaren? Tror ni seriöst att hästen skulle åka till tillexempel OS i detta fallet då och vara stencool, hoppa alla hinder utan problem OM DEN INTE LITAR PÅ SIN RYTTARE? Knappast.
Utan det jag försöker säga här är att ridning är en riktig sport. Kan säga att jag efter varje ridpass blir helt genomsvettig. Allvarligt. Det blir jag, och det är jag inte ensam om. Ifall man ska rida bra, så är det väl lite jobbigt menmen. Så ni som säger att ridning inte är nån sport.. Haha, ni vet inte väl inte vad ridning är för något, eller det kanske ni vet. Men det ser såå enkelt ut, men det är de verkligen inte!!
 
Och ifall ni sätt på film att en tjej eller kille sträcker ut armarna i galoppen, rider utan träns och sadel? Tror ni att dom gör det utan att vara vän med sin häst? DÅ KRÄVS DET ATT VARA RIKTIGT BRA VÄN MED SIN HÄST, OCH ÄVEN ATT RYTTAREN VÅGAR LITA PÅ SIN HÄST, OCH ATT HÄSTEN VÅGAR LITA PÅ SIN RYTTARE. Hur ska annars detta funka tror ni?
 
SÄGER SÅHÄR, ridning är en mordig sport. Man är MORDIG om man rider. Ridspoten är utsett som en av världens farligaste sporter om ni inte visste det. Jag har trillat av en häst många gånger, och en gång bröt jag armen. Därför har jag respekt för hästarna, men jag är INTE RÄDD. Jag använder ALLTID hjälm och oftast säkerhetsväst. Och då kan man helt plötsligt bli kallad "Tönt, vågar du inte rida utan väst och hjälm?" Jaha.. Förlåt för att jag aldrig vill skada mig så illa ATT JAG MÅSTE SLUTA MED HÄSTARNA. Stallet är som mitt andra hem, hästarna är som min familj. Jag skulle ALDRIG kunna leva utan hästarna och ridningen. ALDRIG.
 
HÄSTARNA ÄR SÅ UNDERBARA DJUR. Stackars er som inte håller på med dom säger jag bara. Dom blir som ens bästavän. JAG LOVAR.
 
Tack för mig, hoppas ni orkade läsa allting :) Lämna gärna en kommentar.
 
 
Den här ponnyn på bilden kommer ALLTID att vara speciell för mig. Han har varit min sköthäst väldigt länge. I början när jag lärde känna denna ponnyn var jag jätterädd för honom (som dom flesta är nu, eller VAR.) Det gick ju så mycket skit om honom innan. När jag ridit honom några gånger så började jag gilla honom mer och mer. Blev sedan skötare åt honom. Och nu, för några veckorsedan var han bara borta. Då visste jag att han var såld. Ingen kommer någonsin kunna ersätta denna grymma ponnyn, som alltid finns där för människan. HAN ÄR BÄST <3 Vet heller inte vart han är nu.. det är de som är de värsta. Men jag hoppas såklart att han mår bra och att han har hamnat på ett bra ställe, där dom tar väl hand om honom, min älskling.Tänkte skriva ett långt inlägg om honom så småningom också, där det är lite mer invecklat eller så. Typ hela historien med mig och min älskade bästavän Harry. 

Kommentarer
Postat av: Jossaan Nattah Bobo Swangren

Det du sitter och skriver Tove är så rätt!! Asså, jag brukar inte direkt skämta om att hästar är hamburgare. Men jag brukar skratta åt det, för jag vet att de är inte hamburgare. dom säger ju bara så för att retas med dig. dom flesta hamburgare är gjorda utav nötkött och det är ju bl.a. ko?
och din kompis som fick en ny ponny, varför skulle inte hon kunna ha 2 ponnys? det finns jätte många som har flera hästar/ponnys men dom får inga kommentarer.
och i tävlingar så måste man ju ha ''bandet'' med sin häst. annars kommer allt gå åt helvete! att rida är visst en sport. visst man sitter uppe på en häst och petar den lite på sidorna med fötterna så den går frammåt, det är inte jätte avancerat.. men det tar tid att ta sig upp på den nivån som dom som tävlar i OS är på. och fotboll? då kan vi häst tjejer säga, aa det är inte nån sport. man springer bara efter en boll hela tiden? ;)
De blir bra tillslut! jag lovar dig :)

2012-08-27 @ 15:32:55
URL: http://jossaanswangren.devote.se
Postat av: Ellen

Du har så himla rätt, trött på alla "skämt" om hästar. Är stolt över att vara en ryttare.

2012-08-27 @ 15:41:26
URL: http://www.systerns.blogspot.se
Postat av: Nellie

Gud vad bra skrivet Tove, så himla bra. Helt rätt alltså! Riktigt bra skrivit, bäst är du!
Sånt här vill man bara fortsätta att läsa, så bara skriv på och fortsätt med det Tove. sjukt bra!!

Jättefin blogg Tove<3 Kram Nellie

2012-08-27 @ 16:00:35
URL: http://pponnydrommar.blogspot.se
Postat av: Tova

Heelt rätt Tove! Håller verkligen med! Mina kusiner skämtar alltid om "hamburgare", usch för jävligt egentligen. Grymt bra skrivet! Hoppas fler läser detta och LÄR sig av det!!

Hoppas du inte tar åt dig allt för mycket av idioterna som säger så!

Kram Tova

2012-08-27 @ 16:16:38
URL: http://pponnydrommar.blogspot.se
Postat av: Hanna

så jävla rätt även jag inte vet hur det är att rida och med hästar^^ men ändå,och så omoget dom som är elaka mot dig.. ifall jag red skulle jag alltid ha hjälm och det på mig. Men asså skit i dom? Dom ska inte förstöra ditt liv och tycka det är liksom dåligt.. eller ja, jag vet inte va jag snackar om nu men iallafall. saknar dig <3

Svar: Haha, ja det är det jag gör. Jag har skitit i det hela tiden, fram tills nu då det blivit för mycket. Det är skitsnack hela tiden runt om kring mig, så det var därför jag tog upp det här. Orkar inte starta något bråk med någon person. Men nu har det somsagt gått för långt så ja, det var påtiden att ta upp det nu tyckte jag. Kram, saknar dig<3
Tove Karlsson

2012-08-27 @ 16:37:06
Postat av: Filippa M.

Du har så himla rätt!!
Tack för frågorna och är det okej om jag skriver "Stallet är som mitt andra hem, hästarna är som min familj." på min blogg? Du har även fått en länkning i dagens ridpass på bloggen så hoppas det iaf, kramkram.

2012-08-27 @ 20:13:46
URL: http://fidelippan.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0